• Mijn nieuws
    • Net binnen
      • Overzicht
      • Nationaal
      • Internationaal
      • Analyse
      • Rente en valuta
      • Grondstoffen
      • Derivaten
      • Beleggingsfondsen
      • Indices
      • Obligaties
    • Krant
    • Podcasts

      • SECTIES

      • Economie
      • Politiek
      • Bedrijfsleven
      • Financiële markten
      • Samenleving
      • Tech & Innovatie
      • Opinie

    • FD PERSOONLIJK
  • Home
  • Mijn nieuws
  • Net binnen
    • Overzicht
    • Nationaal
    • Internationaal
    • Analyse
    • Rente en valuta
    • Grondstoffen
    • Derivaten
    • Beleggingsfondsen
    • Indices
    • Obligaties
  • Krant
  • Podcasts
  • Abonneren
    • Abonneren Inloggen

      Service & Contact
Close sub menu
Close sub menu
Vooruit
Vooruit

Eindelijk rijden in de Apple Car

26 nov '21   12:11


De geruchten zijn er al ruim vijf jaar: Apple zou bezig zijn met de ontwikkeling van een eigen auto. Inmiddels lijken de plannen serieuzer te worden, want het nieuws werd de afgelopen weken breed gedeeld via de internationale nieuwsmedia, hoewel er nog steeds geen officiële bevestiging is uitgegeven. De auto zou vanaf 2024 te koop zijn en vanaf het begin vrijwel volledig autonoom rijden, mede dankzij de lidartechnologie, die Apple ook toepast in de allernieuwste mobiele telefoons. Bovendien zou de Apple-auto een flink bereik krijgen, en snel te laden zijn door de toepassing van nieuwe batterijtechnologie (het gaat daarbij waarschijnlijk om vastestofbatterijen, maar ook dat zijn slechts geruchten). Het beeld van de moderne auto als een iPad op wielen zou weer een stapje dichterbij komen.

Rivian Motors
Rivian Motors Foto: Rivian

De berichten over de Apple-auto passen in het beeld dat de automobielsector een grote transitie doormaakt. Niet alleen wordt de aandrijving na honderd jaar hegemonie van de verbrandingsmotor elektrisch, maar de auto krijgt ook steeds meer waarde door slimme software. Die laatste wordt ingezet voor zowel het gebruiksgemak van de auto als veiligheidssystemen en zelfrijdende functies. Sensortechnologie wordt vanzelf goedkoper, en de werkelijke uitdagingen liggen geheel in het verstandig gebruiken van de data die de sensoren genereren. De lerende algoritmen die daarbij nodig zijn gaan straks de winnaars van deze transitie bepalen.

$1100mrd

De beurswaarde van Tesla steeg tot $1100 mrd, meer dan die van de tien grootste concurrenten samen.

De grote automobieltransitie verklaart mede het opstaan van nieuwe spelers met ongekende beurswaarderingen. Zo ging afgelopen week de nieuwe Amerikaanse fabrikant Rivian naar de beurs. Na een paar dagen handelen bedroeg de marktwaarde een stevige $100 mrd, waarmee het bedrijf de gevestigde automobielfabrikanten makkelijk achter zich liet. Dit terwijl het merk nog geen enkele auto heeft geleverd aan klanten. Ook de beurskoers van Tesla schoot de afgelopen week weer ruim 10% omhoog. De beurswaarde bedraagt nu een duizelingwekkende $1100 mrd, meer dan die van de tien grootste concurrenten samen. De waarderingen zijn vergelijkbaar met die van de grote softwarebedrijven, en daarmee geeft de markt meteen aan wat hij als het verschil ziet met de klassieke autofabrikanten.

Het kleine Sono Motors, de nieuwe Duitse producent van relatief goedkope elektrisch aangedreven auto’s met zonnepanelen op het dak, profiteerde hiervan met zijn beursgang: ook zij haalden flink wat geld op om hun productie te starten. Ik ben benieuwd wat ons eigen Lightyear gaat doen als ze naar de beurs gaan. Ik verwacht overigens dat we de Lightyear One eerder op de weg zullen zien dan de Apple Car, die lijkt te blijven hangen in geruchten.

Laatste nieuws

17:34 Odey Asset Management stuurt oprichter weg vanwege grensoverschrijdend gedrag 12:50 'Verkenners formatie zagen Omtzigt van begin af aan al als een probleem' 10:21 'Daders aanval op Nord Stream-pijpleidingen gebruikten Polen als uitvalsbasis' 05:00 De week voorbij: De vraag is of ChatGPT dit beter had gekund 04:00 Personalia 10-6-2023
Lees al het laatste nieuws image/svg+xml

Meer tech & innovatie

1 min leestijd • Podcast

De week voorbij: De vraag is of ChatGPT dit beter had gekund

Recensies: Podcast
Recensies: Podcast
4 min leestijd • Recensies: Podcast

Waardevolle lessen van de man die het rampzalige Fyre Festival bedacht

4 min leestijd • Groeten uit

Groeten uit ... de kas

3 min leestijd

Caraïbisch eiland verdient stevig aan de ineens populaire domeinnaam .ai


  • FD Redactie
    FD Gazellen
    FD Henri Sijthoff Prijs
    Werken bij FD
    Colofon
  • Algemene voorwaarden
    Privacy
    Cookies
    Copyright
    Responsible disclosure
  • Service & contact
    Account aanmaken
    Hulp bij inloggen
    Mijn FD
    Adverteren
  • Abonnementen
    Groepslicenties
    Nieuwsbrieven
    Podcasts
    FD App
  • Vacatures
  • FD Mediagroep
    BNR Nieuwsradio
    Company.info
    Energeia
    Pensioen Pro
    Impact Investor
    Investment Officer
image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xml
 |   | 
© 2023 Het Financieele Dagblad B.V. – alle rechten voorbehouden.
KVK-nummer: 33176422
BTW-nummer: NL006407122B01