• Mijn nieuws
    • Net binnen
      • Overzicht
      • Nationaal
      • Internationaal
      • Analyse
      • Rente en valuta
      • Grondstoffen
      • Derivaten
      • Beleggingsfondsen
      • Indices
      • Obligaties
    • Krant
    • Podcasts

      • SECTIES

      • Economie
      • Politiek
      • Bedrijfsleven
      • Financiële markten
      • Samenleving
      • Tech & Innovatie
      • Opinie

    • FD PERSOONLIJK
  • Home
  • Mijn nieuws
  • Net binnen
    • Overzicht
    • Nationaal
    • Internationaal
    • Analyse
    • Rente en valuta
    • Grondstoffen
    • Derivaten
    • Beleggingsfondsen
    • Indices
    • Obligaties
  • Krant
  • Podcasts
  • Abonneren
    • Abonneren Inloggen

      Service & Contact
Close sub menu
Close sub menu
Vooruit
Vooruit

2022 is het Europese debuut van semi-autonoom rijden

31 dec '21   11:25


Vorige week blikte Maarten Steinbuch in deze rubriek terug op de mobiele hoogtepunten van het ­afgelopen jaar. Misschien wel het belangrijkste vooruitzicht voor het nieuwe jaar is dat het vanaf 2022 verplicht wordt om bij het ontwerp van nieuwe auto’s allerlei rijhulpsystemen mee te nemen. Denk aan noodrem­systemen, automatische snelheids­beperking en een alcoholslot. Belangrijk, omdat het merendeel van de ongevallen dat op de weg gebeurt, had kunnen worden voorkomen door dit soort ­systemen. Een ­ander voorbeeld is een waarschuwingssysteem dat ­slaperigheid of smart­phonegebruik bij de bestuurder opmerkt, en een systeem dat de omstandigheden rondom een ­ongeval beter registreert. In totaal gaat het om dertig systemen die het toekomstig verkeer ­significant veiliger gaan maken.

De elektrische Unu-scooter is van Duitse makelij.
De elektrische Unu-scooter is van Duitse makelij. Foto: Unu Motors

Dan is het natuurlijk wel te hopen dat die nieuwe, veiligere auto’s ook daadwerkelijk geleverd kunnen worden, want het chiptekort in de sector zal waarschijnlijk heel 2022 en zelfs daarna nog spelen. De auto’s die wel geleverd kunnen worden zullen ook volgend jaar voor een groter deel elektrisch zijn. Het wereldwijde marktaandeel van elektrische auto’s stijgt al jaren met ongeveer 50% en dat zal ook weer in 2022 gaan gebeuren. Er komt een reeks nieuwe elektrische ­modellen op de markt. Persoonlijk ­verheug ik me op de Lightyear One, maar er komen meer opvallende verschijningen, zoals de VW ID Buzz, de BMW i4 en een rits elektrische pick-ups, waaronder de Tesla Cybertruck. Het laatst­genoemde lompe voertuig spot ­natuurlijk met alle wetten van de verkeersetiquette, maar zal ­desondanks, of juist daardoor, ­gigantisch populair worden.

De elektrificatie gaat behalve bij auto’s in 2022 ook bij andere voertuigen hard. Kijk naar de nieuwe, hippe Unu-scooter of de schitterende, klassiek gelijnde Eysing van Nederlandse makelij. En er komen nieuwe elektrische bussen met een bereik van tot wel zeven­honderd ­kilometer, waardoor straks ook het streekvervoer versneld kan worden geëlektrificeerd. Tesla belooft dat de ­elektrische vrachtwagen Semi komend jaar alsnog van de band zal rollen.

Het wordt verplicht om in het ontwerp van nieuwe auto’s rijhulpsystemen op te nemen

De nieuwe elektrische Mercedes EQS heeft in 2022 een belangrijke primeur: het is de eerste auto die van de Unece (de Europese economische commissie van de Verenigde Naties) toestemming heeft gekregen om zogenoemd ‘level 3’ autonoom te rijden. Dat wil zeggen semi-­autonoom, wat erop neerkomt dat je in sommige situaties, zoals in de file, het rijden kunt overlaten aan de auto en ook daadwerkelijk iets anders achter het stuur mag gaan doen. De technologie zorgt voor veiligheid. Dit is het begin van autonoom rijden op een zinnig niveau, want het maakt reizen veel comfortabeler.

Als we dan ook nog eens definitief de lessen van twee jaar flexibel thuis­werken gaan toepassen door wat slimmer te gaan reizen, dan wordt 2022 opnieuw een ferme stap naar schonere, veiligere en betere mobiliteit.

Laatste nieuws

28 mei Erdogan wint Turkse presidentsverkiezingen 28 mei Vliegtuig van Chinese makelij heeft eerste vlucht succesvol afgerond 28 mei 'Grootste drone-aanval op Kiev sinds begin van de oorlog' 28 mei ECB waarschuwt voor inflatie door klimaatverandering 28 mei De Turkse economie en democratie staan op het spel bij tweede ronde presidentsverkiezingen
Lees al het laatste nieuws image/svg+xml

Meer tech & innovatie

3 min leestijd

Prins Constantijn blijft werken voor aanjager Nederlandse techsector

3 min leestijd

Yandex wacht Kremlin-korting na ‘meerdere biedingen’

Roland van der Vorst
Roland van der Vorst
2 min leestijd • Column

Je neus stoten

9 min leestijd • Interview

'Draagmoeders en kinderen worden producten in plaats van mensen'


  • FD Redactie
    FD Gazellen
    FD Henri Sijthoff Prijs
    Werken bij FD
    Colofon
  • Algemene voorwaarden
    Privacy
    Cookies
    Copyright
    Responsible disclosure
  • Service & contact
    Account aanmaken
    Hulp bij inloggen
    Mijn FD
    Adverteren
  • Abonnementen
    Groepslicenties
    Nieuwsbrieven
    Podcasts
    FD App
  • Vacatures
  • FD Mediagroep
    BNR Nieuwsradio
    Company.info
    Energeia
    Pensioen Pro
    Impact Investor
    Investment Officer
image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xml
 |   | 
© 2023 Het Financieele Dagblad B.V. – alle rechten voorbehouden.
KVK-nummer: 33176422
BTW-nummer: NL006407122B01