Vorige week blikte Maarten Steinbuch in deze rubriek terug op de mobiele hoogtepunten van het afgelopen jaar. Misschien wel het belangrijkste vooruitzicht voor het nieuwe jaar is dat het vanaf 2022 verplicht wordt om bij het ontwerp van nieuwe auto’s allerlei rijhulpsystemen mee te nemen. Denk aan noodremsystemen, automatische snelheidsbeperking en een alcoholslot. Belangrijk, omdat het merendeel van de ongevallen dat op de weg gebeurt, had kunnen worden voorkomen door dit soort systemen. Een ander voorbeeld is een waarschuwingssysteem dat slaperigheid of smartphonegebruik bij de bestuurder opmerkt, en een systeem dat de omstandigheden rondom een ongeval beter registreert. In totaal gaat het om dertig systemen die het toekomstig verkeer significant veiliger gaan maken.
Dan is het natuurlijk wel te hopen dat die nieuwe, veiligere auto’s ook daadwerkelijk geleverd kunnen worden, want het chiptekort in de sector zal waarschijnlijk heel 2022 en zelfs daarna nog spelen. De auto’s die wel geleverd kunnen worden zullen ook volgend jaar voor een groter deel elektrisch zijn. Het wereldwijde marktaandeel van elektrische auto’s stijgt al jaren met ongeveer 50% en dat zal ook weer in 2022 gaan gebeuren. Er komt een reeks nieuwe elektrische modellen op de markt. Persoonlijk verheug ik me op de Lightyear One, maar er komen meer opvallende verschijningen, zoals de VW ID Buzz, de BMW i4 en een rits elektrische pick-ups, waaronder de Tesla Cybertruck. Het laatstgenoemde lompe voertuig spot natuurlijk met alle wetten van de verkeersetiquette, maar zal desondanks, of juist daardoor, gigantisch populair worden.
De elektrificatie gaat behalve bij auto’s in 2022 ook bij andere voertuigen hard. Kijk naar de nieuwe, hippe Unu-scooter of de schitterende, klassiek gelijnde Eysing van Nederlandse makelij. En er komen nieuwe elektrische bussen met een bereik van tot wel zevenhonderd kilometer, waardoor straks ook het streekvervoer versneld kan worden geëlektrificeerd. Tesla belooft dat de elektrische vrachtwagen Semi komend jaar alsnog van de band zal rollen.
Het wordt verplicht om in het ontwerp van nieuwe auto’s rijhulpsystemen op te nemen
De nieuwe elektrische Mercedes EQS heeft in 2022 een belangrijke primeur: het is de eerste auto die van de Unece (de Europese economische commissie van de Verenigde Naties) toestemming heeft gekregen om zogenoemd ‘level 3’ autonoom te rijden. Dat wil zeggen semi-autonoom, wat erop neerkomt dat je in sommige situaties, zoals in de file, het rijden kunt overlaten aan de auto en ook daadwerkelijk iets anders achter het stuur mag gaan doen. De technologie zorgt voor veiligheid. Dit is het begin van autonoom rijden op een zinnig niveau, want het maakt reizen veel comfortabeler.
Als we dan ook nog eens definitief de lessen van twee jaar flexibel thuiswerken gaan toepassen door wat slimmer te gaan reizen, dan wordt 2022 opnieuw een ferme stap naar schonere, veiligere en betere mobiliteit.