Meest gelezen

19 reacties

"Een millennial stuurt dus net zo makkelijk een mailtje naar de voorzitter van de raad van bestuur."
Millenials sturen geen e-mails. E-mails zijn iets voor geriatrische computer-gebruikers. Millenials gebruiken sociale media.

Mevr. van Tol

Haha, inderdaad, een whatsappje of een pb werkt vaak sneller. En vergeet niet dat de bestuurders ook vaak veel jonger zijn dan vroeger.

Dhr. Hofstra

@Mevr. van Tol
Die millennial moet dus nog leren dat social media door voorzitters van de Raad van Bestuur
niet gebruikt worden.

Dhr. Scheres

2 quotes uit dit artikel gepakt die wat mij betreft gedeeltelijk onjuist geplaatst zijn in de generatie Millenials.

'Bedrijven willen dynamiek binnen de organisatie om zo de snelle veranderingen op hun werkterrein te kunnen bijbenen en te kunnen anticiperen op toekomstige uitdagingen'

'Ik vind dat onze generatie meer sociaal bewogen is dan de generatie vóór ons'

Ik denk dat verandering en dynamiek willen binnen een organisatie niet perse gebonden is aan de generatie Millenials. Persoonlijk heb ik vaak genoeg aangestuurd op verandering en ging het mij niet snel genoeg, omdat ik de lange termijn visie gekoppeld aan marktwerking miste binnen bepaalde organisatie's. Dus ik denk dat strategisch denken meer de kracht is van verandering en dynamiek, dan specifiek een generatie.

Andere quote over sociaal bewogenheid: Ook gedeeltelijk geplaatst in de categorie Millenials alleen, mijnsinziens heeft het meer te maken met of je maatschappelijke betrokkenheid mee heb gekregen tijdens je opvoeding, opschool of rol moddellen in je omgeving hebt gehad die het voorbeeld hebben gegeven. Dus ik zou zeggen diversiteit en culturele achtergrond zijn ook onderdelen van sociaal bewogenheid.

madhavi Patandin

De generatie X (en generaties daarvoor) dienen zich aan te passen aan generatie Y.

In de praktijk wordt (veelal) geëist dat generatie Y zich aanpast aan de "meer ervaren" generatie. Dit zorgt voor conflicten. Bij een afwijkende mening of visie wordt dat ervaren als lastig en vervelend.

En daar is de paradox; De generatie X zegt dat ze willen veranderen en willen innoveren. Maar in de realiteit is dat allerminst zo.

Matthieu Reijers

In Nl telt ervaring helaas niet. Het gaat erom dat mensen makkelijk gemanaged kunnen worden en niet te duur zijn. Dat telt. Bij jongeren is dat meer het geval dan bij iemand van middelbare leeftijd met veel ervaring. IT is een middel en geen doel. Het gaat nog steeds om hetzelfde maar dan met andere middelen in een ander jasje. Hiervoor is ervaring nog steeds onontbeerlijk. Helaas beginnen grote bedrijven steeds vaker op een kindergarten te lijken waarbij het wiel voor de zoveelste keer opnieuw uitgevonden wordt. Geen goede ontwikkeling. Nl loopt hiermee overigens aan kop in Europa.

Dhr. Beurskens

Als ik de lijn dan doortrek dan zou ik me als Millenial maar alvast zorgen gaan maken, de generatie die na hun komt die zullen pas echt goed zijn

Daniel Lof

Een artikel betaald uit ht HR budget van Unilever?

Dhr. ter Meulen

Lees het artikel vandaag in katern Economie van de NRC gebaseerd op wetenschaplijk onderzoek waarin alle vooroordelen over generaties wordt ontkracht. Bovenstaande artikelen is louter gebaseerd op onderbuikgevoelens dat de generatie Millenials over magische eigenschappen bezit. Maar dat is ook niet zo vreemd omdat veel meningen over deze generatie voortkomen uit vooroordelen van HR-managers. Een vakgebied dat weinig is gebaseerd op wetenschap en meer op vage denkbeelden. Zo is bijv wetenschappelijk vastgesteld dat mensen niet in staat zij om te multitasken en volgens "HR-deskundigen" zijn Millenials beter dan welke generatie dan ook in staat om te multitasken. Je zou ook kunnen zeggen dat zij over minder concentratievermogen bezitten dan vorige generaties.

Dhr. Ramdien

Stroperigheid ontstaat door verbloemde overhead en een gebrek aan introspectie. Lief dat we van elke nieuwe generatie de verandering verwachten die we zelf hadden moeten bewerkstelligen om die nieuwe generatie de ruimte te geven die leidt tot de verandering die we (echt) wensen.

Mevr. Quanon

100 punten, Mw Quanon en ook de heren Ramdien en Beurskens !

Bedrijven laten graag de jonge talenten het proberen. Niet (alleen) vanwege de perceptie dat die getalenteerd en vernieuwingsgericht zijn, maar ongetwijfeld ook omdat zij nog niet verkokerd of gestigmatiseerd zijn in de organisatie en ze - daardoor- ook makkelijker kunnen manoeuvreren, met meer acceptatie. Géén verrassing. En dan ook nog voor minder geld. Totdat de jongere zijn nieuwe plek claimt en intern of extern doorstroomt: volgende patiënt ! Been there, done that.

Maar ik herken (ook) niet dat jongeren per definitie meer vernieuwingsgericht zijn. Laat ik het anders zeggen: er zijn plenty 'ouderen' die nog vol zitten van vernieuwingsdrang. En uit (sociale) ervaring beter weten, hoe ze dat moeten verkopen in een organisatie. Als ouderen ook regelmatig van organisatie en/of werk veranderen treedt die verkokering of stigmatisering bij hen óók niet op en kunnen zij met hun sociale ervaring de wijzigingen er goed door leiden. Die ouderen zijn er plenty, ze heten consultant, interimmer of zzp-er ;-). Het soort mensen waar de overheid en werkgevers van af schijnen te willen, die ja.

De IT-vaardigheden van jongeren zijn ongetwijfeld erg goed, maar voor zover het Facebook of Whatsapp betreft, draagt het op termijn bij aan het netwerk maar kost het alleen maar werktijd in het hier en nu. Dat mijn dochters 3 keer sneller typen en Whatsappen dan ik, wil niet persé zeggen dat ze ook betere analyses maken, betere rapportages schrijven of betere presentaties doen. Sommigen hebben dat talent, anderen niet, en dat is m.i. zelden leeftijdsgebonden maar meer persoons- en ervaringsgebonden.

Gaat het FD volgend weekend een artikel wijden aan succesvolle en veranderingsgerichte ouderen ?! Of een artikel waarom bedrijven vooral ook ouderen in dienst moeten nemen of houden (met andere argumenten dan het Wishful Thinking van onze overheid) ? Ik hoop het, beste redactie ;-) Bij voorbaat dank.

David de Knoop

@ David de Knoop: Volledig eens met uw reaktie. Daarnaast vind ik het niveau van de pas afgestudeerden bedroefend. Historisch besef bij vaktechnische kennis inzicht is bij hen ver te zoeken en over het maken van een foutloos verslag hoef ik helemaal al niet te beginnen. Het wemelt van de taalfouten, men weet vaak helemaal niet dat je een logische opbouw moet neerzetten en de analytische vaardigheden zijn beschamend; dit alles geschreven in een soort nederengels.

Dhr. Meinen

Verbazingwekkend dat er nog HR-managers bestaan. In goede presterende bedrijven zijn die allang weggesaneerd. In die winstgevende ondernemingen zeurt ook geen mens over millennials maar kijken ze alleen of een werknemer zijn/haar geld opbrengt.

Dhr. Mastenbroek

ik ben bezig met een project op te zetten die jonge talenten naar bedrijven kunnen brengen. Niet voor vast maar voor (levens)ervaring en kunde op te doen. De jonge generatie is inderdaad minder honkvast en zouden wij ze dit niet op een flexibele manier moeten bieden? Organisaties zijn vaak nog te stroperig en regeren met angstcultuur. Dit moet worden doorbroken om de nieuwe generatie alle kansen te bieden de verandering te brengen. Zij zijn de toekomst voor de ouderen. en daarom moet de oudere generatie (baby boom en X) hand in eigen boezem gaan steken en zich kwetsbaar gaan opstellen. Dit vergt moed maar is wel de weg naar succes.

Mevr. Dierendonck

Mevr. Dierendonck zolang u denkt dat ondernemingen er zijn om de nieuwe generatie alle kansen te bieden om veranderingen te brengen en niet om producten te ontwikkelen en te verkopen om geld te verdienen en te groeien, zult u niet veel succes hebben met uw project.

Dhr. Mastenbroek

@ Mevr. Dierendonck: Uw reactie impliceert dat stroperigheid en angstcultuur alleen voorbehouden is aan ouderen en X, maar volgens mij willen jongeren ook graag een vaste baan (al was het alleen maar voor een hypotheek en voor de zekerheid om iets op te bouwen voor een toekomst) en als ze die hebben zullen ze net als hun vorige generaties voor die baan blijven strijden. Verder heb ik diverse organisaties van binnen gezien en dé organisatie bestaat niet. Iedere organisatie is uniek met haar eigen structuur, cultuur en mensen.

Dhr. Meinen

hoe komt het dat ik dit artikel (wel aangereikt krijg per mail TD now) en niet kan vinden in mijn hard copy FD? Is dit een nieuwe policy?

Dhr. de Vries

@Dhr. de Vries Het artikel heeft afgelopen zaterdag in de krant gestaan, in het katern Werk & Geld. Een digitale replica van het krantenartikel kunt u bekijken door bovenaan dit artikel op het tabje Krant te klikken.

Wessel Gossink
Chef eindredactie FD

Dhr. Gossink

Goed artikel, in mijn ogen niks nieuws aan de horizon. Schaarste mbt talent is altijd aanwezig geweest (zie McKinsey War for Talent 1997). De context is alleen veranderd en skill vaardigheden waar bedrijven naar zoeken (startup skills). Ben iig blij dat dit weer boven water komt en trots op de initiatieven B.Startup School Amsterdam (BSSA.nu) en The Talent Institute.nl

van Driem

Reactie niet ok? Meld misbruik bij de redactie.