• Mijn nieuws
    • Net binnen
      • Overzicht
      • Nationaal
      • Internationaal
      • Analyse
      • Rente en valuta
      • Grondstoffen
      • Derivaten
      • Beleggingsfondsen
      • Indices
      • Obligaties
    • Krant
    • Podcasts

      • SECTIES

      • Economie
      • Politiek
      • Bedrijfsleven
      • Financiële markten
      • Samenleving
      • Tech & Innovatie
      • Opinie

    • FD PERSOONLIJK
  • Home
  • Mijn nieuws
  • Net binnen
    • Overzicht
    • Nationaal
    • Internationaal
    • Analyse
    • Rente en valuta
    • Grondstoffen
    • Derivaten
    • Beleggingsfondsen
    • Indices
    • Obligaties
  • Krant
  • Podcasts
  • Abonneren
    • Abonneren Inloggen

      Service & Contact
Close sub menu
Close sub menu
In beeld • 28 juli '18 06:00

Gevecht tegen roest en rot

Renol Vestergaard
Renol Vestergaard

Plaatframes, zijkappen en spatborden. Alles aan oude Vespa-scooters wordt weer als nieuw gemaakt in de Pakistaanse stad Lahore, dicht bij de Indiase grens.

De blauwe Vespa-scooter in het verkeer in Karachi zag er ooit zo uit als het roestige exemplaar op de voorgrond.
De blauwe Vespa-scooter in het verkeer in Karachi zag er ooit zo uit als het roestige exemplaar op de voorgrond. Foto: Reuters

De wereldberoemde tweewieler van het Italiaanse Piaggio was in de jaren zestig en zeventig voor veel Pakistanen een statussymbool. Nu, zo'n halve eeuw later, worden deze oude type's Vespa nog gekoesterd door een kleine groep eigenaren. Die hebben de oude scooter soms nog van hun vader gekregen.

Reparatie

Reserveonderdelen zijn schaars en slechts een handvol monteurs is vaardig genoeg om de oldtimers aan de praat te houden

Die band met de familie maakt de liefde voor de Vespa er niet bepaald minder op. Het onderhoud ervan is dan ook liefdewerk. Reserveonderdelen zijn schaars en slechts een handvol monteurs is vaardig genoeg om de oldtimers aan de praat te houden. Zij hebben voldoende werk. Want een Vespa-eigenaar wijkt niet graag uit naar de Indiase markt iets verderop, met reserveonderdelen van matige kwaliteit. Dus wordt er soms een nieuwe koplampring of zijkap van schroot vervaardigd. Of schuurt, plamuurt en lakt een monteur met engelengeduld een voorspatbord uit 1961 weer terug tot showroomkwaliteit. En vervangt een monteur een zuigerring op straat. Waardoor de kleurige Vespa's weer door het stoffige Lahore kunnen knetteren, zodra de ergste hitte van de dag wat getemperd is.

  • Foto’s: Reuters
  • Plamuren, schuren en lakken: frames en spatborden van scooters uit de jaren zestig krijgen in Pakistan een tweede leven.
  • Reparatie van een Vespa-blok op straat in Karachi.

Laatste nieuws

11:05 Rusland voert opnieuw luchtaanvallen uit op Kiev 10:55 Een lijst met gesprekspunten voor Mark Rutte 10:15 De inbreng van bedachtzame mensen is hard nodig 09:00 Oude huis nog niet verkocht? Dan kunnen de lasten flink oplopen 07:50 Conservatieven winnen Spaanse lokale en regionale verkiezingen
Lees al het laatste nieuws image/svg+xml

Meer werk & geld

4 min leestijd • Buur & baan

Arbeidershuisjes voor hoogopgeleiden

3 min leestijd • Geldgedoe

Lessen van Geldgedoe

5 min leestijd

Gouden handdruk verliest zijn glans

2 min leestijd • Zakenauto

‘Grootste minpunt? In de trein kan ik niet bellen’


  • FD Redactie
    FD Gazellen
    FD Henri Sijthoff Prijs
    Werken bij FD
    Colofon
  • Algemene voorwaarden
    Privacy
    Cookies
    Copyright
    Responsible disclosure
  • Service & contact
    Account aanmaken
    Hulp bij inloggen
    Mijn FD
    Adverteren
  • Abonnementen
    Groepslicenties
    Nieuwsbrieven
    Podcasts
    FD App
  • Vacatures
  • FD Mediagroep
    BNR Nieuwsradio
    Company.info
    Energeia
    Pensioen Pro
    Impact Investor
    Investment Officer
image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xml
 |   | 
© 2023 Het Financieele Dagblad B.V. – alle rechten voorbehouden.
KVK-nummer: 33176422
BTW-nummer: NL006407122B01